حمید رحیمیان؛ عباس عباس پور؛ فائزه صرافان
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناخت سبک رهبری خدمتگزار و نقش آن در اثربخشی سازمانی در دبیرستانهای دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 و به روش توصیفی همبستگی انجامشد. جامعهی آماری شامل کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران بود که از میان آنها 360 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش سبک رهبری خدمتگزار از پرسشنامهی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناخت سبک رهبری خدمتگزار و نقش آن در اثربخشی سازمانی در دبیرستانهای دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 و به روش توصیفی همبستگی انجامشد. جامعهی آماری شامل کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران بود که از میان آنها 360 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش سبک رهبری خدمتگزار از پرسشنامهی قلی پور و همکاران (1388)، با ضریب پایایی 95/0 و برای سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه پارسونز با پایایی 94/0 استفاده شد. پایایی آزمونها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آزمونها با دو روش اعتبار محتوا و سازه، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمونهای t، تحلیل واریانس یکراهه ANOVA، توکی، کروسکال والیس، من-ویتنی، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میان رهبری خدمتگزار و اثربخشی سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، میان مؤلفههای چهارگانه رهبری خدمتگزار با اثربخشی سازمانی و مؤلفههای آن نیز همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد از میان ابعاد رهبری خدمتگزار، به ترتیب سه عامل خدمترسانی، قابلیت اعتماد و تواضع بیشترین توان را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند. واژگان کلیدی: اثربخشی سازمانی، رهبری خدمتگزار، دبیرستان دخترانه